עסקה של קניית נכס אינה כשאר ההעברות בין מוכר לקונה. מדובר בתהליך בירוקרטי מורכב אשר דורש זמן, משאבים וכסף. רישום דירות בטאבו, הוא חלק אינהרנטי מכל עסקת העברת בעלות על נכס במדינת ישראל שכן הזכות הקניינית בנכס מתגבשת רק עם רישום הזכות בטאבו, ולכן, בכתבה הבאה נסקור בקצרה את התהליך הקרוי רישום דירות בטאבו.
רישום דירות בטאבו – מה זה השם הזה בכלל?
רישום דירות בטאבו הוא למעשה רישום זכויות הבעלות על הדירה בלשכת רישום המקרקעין. מקור השם טאבו נעוץ בימי השלטון העות'מאני ופירושו לשכה. להליך זה חשיבות עצומה במכירה או קנייה של נכס מכיוון שבלעדיו ההעברה אינה חוקית במלואה. תפקידו של רישום הזכויות הוא לעגן את זכויותיו של הבעלים החדש על הנכס.
במידה ומדובר בדירה חדשה, רישום הדירות נעשה אל מול הקבלן המבצע עד שהקבלן מסיים לרשום את הבניין החדש בטאבו אצל המפקח על הבתים המשותפים. כאשר מדובר בדירות יד שנייה או יותר הרישום נעשה בין הבעלים הקודמים לבעלים החדשים. במידה ורכישת הנכס נעשית באמצעות לקיחת משכנתא, הרי שהבנק ירשום שעבוד על הדירה שמשמעותו, כי אם הלווה אינו פורע את ההלוואה יכול הבנק למכור את הדירה ולקחת את סכום ההלוואה לעצמו.
רישום דירות בטאבו מקיף את כל פרטי הנכס הרלוונטיים, לרבות ייעוד הנכס, גודל השטח, מספר גוש, חלקה ותת חלקה (במידה ויש את כל אלו). הרישום נעשה לאחר התשלום לבעלי הנכס והוא מהווה גם מעין הליך בדיקה של הנכס – שמטרתה לוודא שהנכס הנמכר הוא אכן מה שסוכם בין הצדדים ולא תרמית כזאת או אחרת (שטח קטן יותר, ייעוד אחר וכו').
לפני סיום רישום הדירה על שם הרוכש, מבצעים רישום הערת אזהרה על שם הרוכש, שמשמעותה, כי בנכס המדובר בוצעה עסקה, כך שלא ניתן לבצע בו עסקה נוגדת. הערת האזהרה נרשמת עם מתן התשלום הראשון על חשבון הדירה, על ידי הרוכש, והיא נותרת שם עד לסיום התשלומים וסיום רישום הנכס על שם הרוכש.
ניירת ובירוקרטיה במהלך רישום דירות בטאבו
כאמור, רכישת נכס היא תהליך בירוקרטי מורכב הנעשה בליווי משפטי צמוד וכולל לא מעט מסמכים שיש להעביר מיד ליד. על מנת לבצע רישום דירות בטאבו יש להעביר רשימה מפורטת של מסמכים בין עורך הדין של הקונה לעורך הדין של המוכר.
בין המסמכים אלו ניתן למנות את צילומי תעודות המוכר והקונה, בקשה לביצוע רישום בטאבו, שטרי מכר חתומים על ידי הקונה והמוכר, אישור עירייה על הנכס בתוקף ועוד.
חשוב לציין שכאן לא מסתיים ההליך. לאחר שהועברו כל המסמכים ונחתם הנסח המתאים של הטאבו (קיימים כמה וכמה נסחים לרישום דירות) יש לוודא שברישום מופיעה "הערת אזהרה" על שמו של הבעלים החדש, אשר מונעת מרוכשים אפשריים לנסות לקנות את הנכס.
כמו כן, יש לוודא שהרישום תואם את פני הנכס במציאות ובהיתר הבנייה ולוודא את קיומן של הערות רלוונטיות נוספות במסמך הרישום.
עם מעט עזרה מעורך דין
רישום דירות בטאבו אינו דבר שעושים לבד. היעזרות בעורך דין לביצוע המשימה היא תנאי מחייב על מנת להשלימה כנדרש. מובן מאליו שלא כל עורך דין מתאים לתהליך הרישום ויש לבחור משרד שתחום התמחותו הוא אכן נדלן.
משרד עורכי דין מצנר גולדשטיין הוא כתובת מומלצת בכל הקשור לרישום דירות בלשכת המקרקעין ובהליכים נדלניים משפטיים נוספים. עם ניסיון רב בנושא רישום דירות בטאבו, צוות מנצח ויחסי אנוש מעולים – מדובר בליווי המשפטי שאתם רוצים לטיפול המשפטי בנכס החדש שלכם.